מה הוא תזונת "פליאו" עבורי

"מה הוא תזונת פליאו?" זו שאלה שאני שואל את עצמי הרבה בנקודת מבט ובמחשבה של מתחיל, האם זו עוד כת כלשהי? האם זו עוד תפיסה ודיאטה חדשה שמתאימה לכולם? אני גם שומע הרבה שאלות בקרב המתאמנים חדשים שמתאמנים אצלי כיום. אני מוצא לעיתים קרובות שלכל אחד יש נקודות מבט שונות ממקומות שהם באים ממנו, סוגי דיאטות שהם התנסו במהלך חייהם, כללים והנחיות שונות נוקשות, פשוטות או מגוחכות, שהם בעצם שכחו מה זה לאכול וליהנות מאוכל אמיתי, בריא וטעים, בחיק חברים ומשפחה.

אני רוצה להתגבר על הטיות ראשוניות שיש לכולם בנוגע לפליאו ולסוגי דיאטות שיש כיום, לכל אחד יש את הגדרה שלו של מה הוא פליאו עבורו ולדיאטות שאימץ אותה רק אתמול ממקורות שונים. אני רוצה לקחת את הזמן כדי להסביר לכם מה הוא תזונת פליאו עבורי ואיך זה משתלב בחיים שלי ובחיי לקוחות שלי כיום שאני עובד איתם בחיי יום יום.

אני מאוד אוהב את קהילת פליאו שיש בארץ ישראל, אני פעיל ומחובר אליהם ברוב ימי השבוע, לומד, תורם שאפשר, אוסף מתכונים, מארגן מחקרים ומאמרים מעולים שיוצא לי להתקל בהם. אך אני ממש שונא לראות אותם הולכים רחוק מדיי עם דיאטת פליאו, כמה מח'ברה קצת הגזימו עם דל פחמימות וקטגונית וכד'. לחלקם אפילו הולכים על פליאו בצורה קפדנית ואינטנסיבית, בדרך כלל רובם לא יכולים לומר שהם אכן "אוכלים פליאו" כי הם מרגישים שלא עקבו אחרי הדיאטה במאה אחוז 100% לחלוטין ברוב הזמן שלהם. ובכן, אני הוכחה חיה לכך שיכול לומר לכם "שאני אוכל פליאו" גם אם אני לא עושה את זה ב-100% אחוז מן הזמן, אלא 80-90% ולכן אני מקווה בזכות איך שאני רואה את הפליאו, ישנה לכם את איך שאתם רואים את פליאו מנקודת מבט שלכם. Continue reading

כיצד תוכלו לשרוד את החורף ולהישאר בריאים וחזקים יותר מתמיד

שמגיע החורף, לרובנו קשה לקום בבוקר יש סוג של נוחות ועצלנות של משהו בחורף שגורמת לנו להישאר יותר זמן במיטה, להתעצל ולעשות כמה שיותר פחות ספורט ואירובי בחוץ, ואני אומר שדווקא בחורף עליכם לא להילחם בזה, אלא להמשיך לעצב את אורח חיים בריא שלכם ולהזיע יותר בדרך אחרת, באמצעות גיוון ושינויים קטנים שיעבדו לטובתכם, ביצירת אורח בריא שלכם, וזה טוב מכמה סיבות טובות.

שמגיע החורף, עלינו להשתחרר מהדברים שהתרגלנו עד עכשיו, עלינו להיות יצירתיים ולחשוב מחוץ לקופסא ולנוחות שלנו, לגוון בסוגי אירובי וספורט שעשינו עד עכשיו, ולכן יש משהו שבחורף שמשנה לנו את התאבון, המצב הרוח ודרך התבוננות באופן שבה התבוננו וראינו את החיים כמובן מאליו בעונת הקיץ השתנתה, ולא רק סתם שבשלב שלפני כניסת החורף, רובנו מתחילים לחלות, להיות עייפים, לקבל שפעת וצינון פה ושם, הסיבה נעוצה שהגוף שלנו מתחיל להסתגל ולהשתנות בהתאם למזג אוויר, ועוד סיבה טובה לחוסר תאבון שלנו בחורף, היא שעלינו לגוון יותר בתזונה שלנו, במהלך החורף שאנו מתחילים לחלות ולהצטנן.

ידוע שאחת התרופות סבתא הידועות או הכוחות הריפוי החכמות של גופנו למניעת מחלות ולשיקום חולי לקראת החורף, היא להכין מרק עוף עשיר במינרלים, וויטמינים טובים ובציר עצמות, ובירקות השורש, הריפוי של גופנו מתחיל בלעשות צום (צומות) שנותן לגוף כוחות להתאושש ולשקם את עצמו, או להשקיע באיכות השינה שלנו (לשדרג שמיכה טובה וחמה, לקחת כמה שיותר שעות שינה 8 שעות בממוצע.) כולל לקחת כמה שיותר מנוחות, ושינה שחולים. Continue reading

איך נבנה תוכנית שבועית אידיאלית לאורח חיים בריא?

היום אני רוצה להציג לכם מודל\דוגמא של תזונה ופעילות גופנית שבועית האידיאלית, שממנו תוכלו להשתמש במהלך השבוע הראשון שלכם, לשלב את זה במערכת שלכם. המטרה של הפוסט היא שתבינו כיצד אפשר ליצור אורח חיים בריא, במהלך השבוע ומדיי יום. תוך שתמנעו ממצב שתתעיקו את המסגרת הזו בכוח, אלא במקום זה לשאוף לאמץ את הרעיון במטרה להבין איך לבנות מסגרת בעצמכם, אשר בסופו של הדבר תבנו לעצמכם מסגרת מותאמת אישית אליכם, לפי משאבים שיש לכם, על פי זמן פנוי, סביבה שבה אתם נמצאים ויעדים אישיים בבריאות שלכם.

פעילות גופנית:

תוכנית אימונים

בעברי המטרה שלי היתה לעשות חיטוב, אז לאחר תקופה של חצי-שנה עם מגוון אימני חיטוב שביצעתי אותם במכון כושר, החלפתי לשנות את הכיוון במטרה לעלות במאסת שריר. אז לאחר תקופה שעשיתי עליית מאסת שריר, אני לקחתי הפסקה עם מאסה ועשיתי תוכנית אימונים לתחזוקה של הגוף, שהיא הרבה יותר מאוזנת ומגוונת ולא לפי מטרה, כמובן שפעילות גופנית שלי יכולה להשתנות בעקבות שינויים שתלויים למטרה שאני רוצה לממש אותה ולהגיע אליה, ויש חודשים שאני מעדיף להשקיע במטרות אחרות בחיי, כך שאני שומר על תדירות קצב פעילות גופנית אופטימלית כדי לשמר את הגוף, לחזק שרירים ולהיות באחוז שומן בריא, זה בשילוב עם תזונה נכונה, וכל זה מבלי יותר מדיי להגדיר יותר מדיי מהי המטרה המדויקת או הברורה, אך השאיפה היא כמובן לכוון לאורח חיים בריא, לתחזק את הגוף, לאכול מזונות איכותיים, לשפר איכות שינה, וכדומה. שבסופו של הדבר אני רוצה לקבל הרבה אנרגיה, ליהנות מבריאות טובה ואיכותית, לשמור על גוף חטוב ורזה, לחיות חיים ארוכים וטובים. Continue reading

כיצד נמרוד את התנופה האדירה של תרבות המסכים וישיבה בימינו?

בימינו אנו נמצאים בשיא תרבות הישיבה, לא רק בגלל שאנו עסוקים. אלא שאנו מוצאים מגוון סיבות נוספות לשבת כל היום מול מסך מחשב, מה שנקרא גם תרבות המסכים. מה שמביא אותנו להמון השלכות רעות מבחינות בריאותיות וחברתיות.

אנו רואים את זה אצל ילדים, מחוברים לסמארטפונים יותר מאשר לאנשים שהוא מהווה כוח חזק וסטטוס חברתי, ככל שאתה מגניב יותר באינטרנט, אתה מקובל יותר ברמה חברתית. אנו רואים את אצל אנשים המבוגרים (המהווים דוגמא לילדיהם) ההורים, שמחוברים לסמטארפונים ולמחשב יותר בגלל עבודה וקריירה. גם אצל קשישים ניתן למצוא אותם משחקים ברידג', קלפים או משחקי אינטרנט מבלי לשחק את המשחק מול אנשים אמיתיים ולחזק את חיבור אנושי שלנו, מתוך שיעמום ובידור, הרחקת שורש משפחתי וחברתי באמצעות טכנולוגיה. Continue reading

רעיונות להכנת ארוחות בוקר טעימות ובריאות לתקופת חיטוב

ארוחות בוקר הם אחד הגורמים החשובים ביותר לחיטוב גוף שלנו, כולל ארוחת ערב שלפני שינה, כל מה שתאכלו באמצע יום או ביניהם לא נחשב הרבה. מה שחשוב הוא איך אתם מתחילים את הבוקר, ומשם זה צובר מומונטום בהמשך יום שלכם הן מבחינת אנרגיה, קצב פעילות גופנית, ערכי מזון שאכלתם בבוקר ובסופו של הדבר, איך אתם מסיימים את היום שלכם לפני שאתם הולכים לישון והגלגל כמובן נמשך בימים הבאים עם פעילות גופנית, תזונה, ומנוחה שתעשו.

ארוחת בוקר בריאה, וטובה צריכה להכיל לפחות 30 גרם חלבון, אך זה אופציונלי (זה קריט למשהו שרוצה להתחטב כמה שיותר מהר), 30 גרם חלבון תשביע אותכם ליום שלם ותאכלו בצורה בריאה יותר בהמשך היום, זאת בצורה מתונה ובריאה יותר, מבלי לנשנש ולהיות רעבים כל הזמן. אם זאת אם תפספסו ארוחה בוקר חשובה כזאת, יום שלכם יילך לא מאוזן מבחינת אנרגיה, תאבון, ורמת רעב שלכם… רוב סיכויים שתנשנשו ותקלקלו את הרגלי תזונה שלכם בהמשך יום, בגלל היעדר חלבון איכותי, הוא זה שמאזן את הרעב שלכם למשך יום. Continue reading

12 דרכים לא שיגרתיות לשחרר לחץ בחיינו

בתרבותנו המודרנית, שחיינו נמצאים ברובם על חשבון זמן עבודה, צבא, לימודים, ואימון כושר. שביניהם רוב הזמן אנחנו נמצאים על המחשב, במהלך חיינו יום יום, אנו בקושי נפגשים עם אנשים פיזית ומדברים איתם באמת, אלא משתמשים בקיצורי דרך ומשתמשים יותר בתקשורת רוב הזמן באמצעות הטכנולוגיה.

התנופה אדירה בתרבותנו המודרנית כלפי אורח חיים בישיבה וגירוי דיגיטלי מוגזם

עם התנופה אדירה בתרבות שלנו כלפי אורח חיים שלנו בישיבה, וגירוי דיגיטלי מוגזם שבו אנו נמצאים הרבה יותר זמן בישיבה מאשר מהליכה, עמידה, או כל פעילות גופנית אחרת, והגירוי דיגיטלי שלנו הוא היבט כל כך גדול בחיינו מדיי יום יום, הם מתחילים מטלויזיה, אינטרנט, מחשב, אייפד, סמארטפון, אין סוף לזה. ובין אורח חיים שלנו בתרבות המודרנית, גם בחופשות ובחגים, אני באמת צריך לומר שהם הזמנים הכי מלחיצים של השנה? אנו בקושי נהנים מחיי יום יום באמצעות פעולות לא שגרתיות, אנו פשוט שכחנו איך לעשות אותם, מאז שהיינו ילדים קטנים וכל רגע היה מיוחד עבורנו. Continue reading

מאיפה אנו מקבלים ויטמין D? ולמה דווקא היום חסר לנו ויטמין כזה יותר מכל

במשך היסטוריה ולאורך מין האנושי בחיינו, אבולוציה שלנו השתנתה רבות, כמה מהגנים שלנו נשארו וכמה מהגנים שלנו השתנו, אך אנו התפתחנו, הגנים שנשארו ושונו הועברו מדורות לדורות על ידי קירוב דם מקרובי משפחה, אנשים, גזעים חדשים שעורבבו מדורות לדורות, שהועברו על ידי נישואין, זיווג, לידה, וחלק מהגנים שלנו שאותה כבר הוטבעה הטבע, הגנים ליוו אותנו וקיבלנו אותם מהמקור כפי שחיינו החלו כאן על כדור הארץ. אך לאט בשנים אחרונות ככל שהתפתחנו, התרחקנו מהטבע האמיתי שלנו, היום יש תופעה חדשה, אם ניתן לקרוא כך ומה שנראה שיותר יותר אנשים סובלים ממחלות , יותר אנשים משתמשים "במוצרי בריאות" או צורכים  תוספי ויטמינים, לדוגמת ויטמין D.

זו התופעה הכי מוזרה והזויה שראיתי, שאנשים מתחילים לצרוך ויטמין D? ממתי אנו צורכים את זה בכלל?! כדי לבחון את התופעה המוזרה הזו, הלכתי לחקור… אז במקום ללכת עם הזרם של ההמון ולפי המלצת "המומחים" או "הרופאים" שאותם אנו בדרך כלל סומכים בעיניים עצומות, החלטתי כדי שאתחיל לשאול שאלות ולבחון חלופות. Continue reading

איך לישון כמו תינוק – 5 צעדים לשינה עמוקה וטובה יותר

רובנו ככל שאנו מתבגרים, אנו מוצאים את עצמנו עסוקים לאורך כל היום, אני מוצא שזה קשה להירגע לפני שינה. שיש כמה דברים על הראש, אני מוצא ככל שיש לי יותר דברים לעשות לקראת ערב, אני לא רגוע לקראת שינה ומתוצאה מזה נוצרים נדודי שינה, גם שיושנים בלילה מרגישים שלא ישנו מספיק – מה שנראה יותר כמו שינה באיכות לא טובה, ולמחרת בוקר – מרגישים כאילו שלא ישנו מספיק או קמנו בבוקר עם מצב רוח טוב.

אז בפוסט אני אפרט לכם את התהליך או מה שנקרא שגרה שתוכלו ליצור אותה על מנת שיהיה לכם שינה איכותית יותר לאורך לילה כמו שיישמתי, השגרה שאותה אפרט הוא מין טקס הכנה לשינה, במצב שבו תוכלו להירפות מהכול, להירגע, וללכת לישון בצורה רגועה ונעימה, ואז למחרת בבוקר להרגיש רעננים, ובמצב רוח טוב ליום חדש.

לישון כמו תינוק

אני מוצא שהתהליך אורך יותר מכמה שעות, נגיד אתם הולכים לישון כל לילה בשעה קבועה 22:00 בלילה, כדאי שתתחילו עם השגרה הזאת שעתיים-שלושה לפניי שינה ואף כדאי שתשריינו מראש באיזה שעה אתם הולכים לישון שהיא שעה קבועה בכל לילה. בקיצור בכל דבר שאנו עושים יש שלבים עד שאנו נכנסים למרחב שבו אנו ממוקדים במרחב הזה, בעבודה למשל – השלבים ראשוניים הם חשובים ביותר, כלומר – אם אתם מצליחים להיות ממוקדים ולעבוד על משימות לאורך היום ולסיים אותם מהתחלה ועד הסוף מבלי להפסיק או להשאיר אותם חצי, אם לא אז יש סיבה כלשהי שאתם לא מצליחים לסיים אותה. Continue reading

דברים ששווה להקריב אותם עבור הבריאות

רובנו יודעים ומודעים לכך שאנו מתחילים בתוכנית דיאטה או עושים לעצמנו משטר עם תזונה נכונה, אנו צריכים לוותר על כמה דברים ואפילו להיפטר מהרבה דברים שאנו אוהבים ונהנים לעשות אותם אפילו מדובר גם על "הרגלים רעים", לכן רובנו מהססים ברגע שאנו חושבים על להתחיל לעשות דיאטה או לעשות תוכנית חיטוב, כי עמוק בפנים אנו מרגישים נוח עם החיים כרגע, ואנו לא יכולים להרשות לעצמנו לוותר על תענוגות שהחיים יכולים להציע  בין אם זה לישון מוקדם יותר צריך לוותר על חיי לילה, בין אם זה להתחיל לאכול מזונות יותר בריאים צריך לוותר על מוצרים מתוקים שמכילים בהם סוכר, או לוותר על כל מזון ג'אנק פוד כלשהי, ובין אם זה לעשות הליכה או ספורט בערב, צריך לוותר על צפייה בטלויזיה או גלישה בפייסבוק. לכן נוצר מצב שבו שאנו שלא עושים את מה שאנו צריכים לעשות וברמה שאנו מחויבים לעשות את כל מה שנדרש עבור מטרה שלנו, למרות שאנו רוצים כל כך להשיג את המטרה. אך ברמה מסוימת אנו לא מחויבים אליה מספיק…

כך במילים אחרות רובנו לא מחויבים למטרה או לדיאטה שאנו רוצים לעשות, לכן יש הבדל גדול בין אם אתם רוצים וגם מחויבים למטרה לבין אם אתם רק רוצים ולא מחויבים למטרה. אם הייתם כן מחויבים, הייתם עושים את כל מה שנדרש כדי להשיג את זה. אך אדם שלא מחויב עושה מה שנוח לו ומעגל פינות, לא משיג תוצאות כמו שצריך, עד כאן זה דיי ברור. אז מה אנו צריכים לעשות כדי להתחיל לעשות וליצור תוצאות ושינויים משמעותיים בחיינו? במקום להשלות את עצמנו  כל הזמן ולקוות שנגיע אל מטרה בזמן כלשהי בעתיד, מתוך "תקווה" או "צפייה" שזה יקרה יום אחד… מוכר לכם? אז הפסיקו לעשות את זה היום, אתם מבזבזים את זמן יקר שלכם. בוא נעבור על אתגר הבא שלנו!

Continue reading

איך תתפטרו מהרגלים רעים ותתחילו ליצור הרגלים טובים?

בשנת 2010, הייתי בנאדם לא בריא, סבלתי מעייפות ותשישות מדיי יום. נטלתי תרופות באופן קבוע בגלל חוסר איזון בבלוטות תירס. יום אחד החלטתי לשנות את חיי, למדתי לשנות את ההרגלים שלי ובחירות שאני עושה בחיי יום יום שהיו קשורים בתזונה ופעילות גופנית.

  • התחלתי לאכול יותר בריא – יותר ירקות, פירות, בשר, דגים, עופות
  • התחלתי לרוץ יותר ולעשות אימוני כושר
  • איבדתי 20 קילו של שומן
  • שיניתי את אורח חיים שלי ובאופן שאני חיי
  • התחלתי לתרגל יוגה ומתיחות מדי יום
  • הפסקתי לאכול מזונות מתוקים, ג'אנק פוד, מזונות ופחמימות מעובדים
  • הפסקתי לשתות משקאות מוגזים ומתוקים
  • התחלתי לאכול ארוחת בוקר עשירה בחלבונים מדיי יום
  • התחלתי לקום ב-6:30 בבוקר מדי יום
  • התחלתי לטייל יותר בחוץ
  • התחלתי לעשות מדיטציה
  • התחלתי לחיות ברגע הזה
כל הרגלים והשינויים באורח חיים שאני עשיתי לא נבנו בלילה אחד, אני בניתי אותם לאורך ימים, שבועות וחודשים עד שנהפכו בשנים אחרונות לחלק בחיי ולשגרה בחיי יום יום. לכן חשוב שתהיו מודעים להרגלים שלכם ואילו שינויים ברצונכם ליצור בחייכם.