כיצד תוכלו לשרוד את החורף ולהישאר בריאים וחזקים יותר מתמיד

שמגיע החורף, לרובנו קשה לקום בבוקר יש סוג של נוחות ועצלנות של משהו בחורף שגורמת לנו להישאר יותר זמן במיטה, להתעצל ולעשות כמה שיותר פחות ספורט ואירובי בחוץ, ואני אומר שדווקא בחורף עליכם לא להילחם בזה, אלא להמשיך לעצב את אורח חיים בריא שלכם ולהזיע יותר בדרך אחרת, באמצעות גיוון ושינויים קטנים שיעבדו לטובתכם, ביצירת אורח בריא שלכם, וזה טוב מכמה סיבות טובות.

שמגיע החורף, עלינו להשתחרר מהדברים שהתרגלנו עד עכשיו, עלינו להיות יצירתיים ולחשוב מחוץ לקופסא ולנוחות שלנו, לגוון בסוגי אירובי וספורט שעשינו עד עכשיו, ולכן יש משהו שבחורף שמשנה לנו את התאבון, המצב הרוח ודרך התבוננות באופן שבה התבוננו וראינו את החיים כמובן מאליו בעונת הקיץ השתנתה, ולא רק סתם שבשלב שלפני כניסת החורף, רובנו מתחילים לחלות, להיות עייפים, לקבל שפעת וצינון פה ושם, הסיבה נעוצה שהגוף שלנו מתחיל להסתגל ולהשתנות בהתאם למזג אוויר, ועוד סיבה טובה לחוסר תאבון שלנו בחורף, היא שעלינו לגוון יותר בתזונה שלנו, במהלך החורף שאנו מתחילים לחלות ולהצטנן.

ידוע שאחת התרופות סבתא הידועות או הכוחות הריפוי החכמות של גופנו למניעת מחלות ולשיקום חולי לקראת החורף, היא להכין מרק עוף עשיר במינרלים, וויטמינים טובים ובציר עצמות, ובירקות השורש, הריפוי של גופנו מתחיל בלעשות צום (צומות) שנותן לגוף כוחות להתאושש ולשקם את עצמו, או להשקיע באיכות השינה שלנו (לשדרג שמיכה טובה וחמה, לקחת כמה שיותר שעות שינה 8 שעות בממוצע.) כולל לקחת כמה שיותר מנוחות, ושינה שחולים.

מלהבדיל תרופות שרוב אנשים לוקחים היום, אולי יש להם יכולת לטשטש את סימפטומטים, אבל לא את המקור הבעיה שממנה אתם סובלים, והתופעות לוואי של התרופות או השאריות שלהם שלאחר שאתם בולעים אותם באופן תקוף, או לסירוגין מזיקה לכם יותר לטווח ארוך.

אך הגוף שלנו חכם שרד במיליוני שנים, התפתח ופיתח לעצמו סגולות ריפוי, בשילוב גיוון של תזונה, שמש, מנוחה, צום, הזעה, שינוי טמפ' חום וקור, הגוף מסתגל, לומד וממשיך להתפתח באבולוציה הנוכחית שלנו.

להלן מספר הדרכים והפעולות יצירתיות שתוכלו לעצב את אורח חיים בריא שלכם מחדש, באופן שיעבוד לטובתכם בחורף

אני מאמין שזה לא סתם קורה מסיבה כלשהי, הגוף שלנו הסתגל והתפתח בהתאם לאבולוציה במיליוני שנים על פני דרך, הגוף שלנו כיום הוא יותר חכם ויוצא דופן יותר מתמיד, ולכן עלינו להקשיב לגוף ואני אומר לכם לא להילחם בגוף ובראש שלכם, הסוד היא להקשיב לגוף ולשנות את דרכי הפעולות שלנו באופן מודע ויצרתי שיגרום לנו להמשיך להזיע, לנוע ולאכול בהתאם לעונת החורף.

עשו סאונה, סאונות רטובות ויבשות – פעם-פעמיים בשבוע, למשך 10-20 דקות, ולמה זה טוב, ידוע שבשבטים אינדיאניים עתיקים או בקוטב הצפוני, היו עושים סאונות בתוך אוהל וכמו אצל הפינלנדים בקתות מעץ, שגרמה להם להזיע, להוציא מצבורי רעלים ונוזלים מהגופם, יש תיארו את זה כחוויה רוחנית לניקוי, לטיהור ולחיבור הנפש והגוף, ויש המסבירים באופן המדעי שבמקומות מסוימים, אנשים לא יכולים להזיע ובקושי, בשל טמפטורה מאוד נמוכה שהקור כל כך גבוה, שלרוב אנשים אין אפשרות להזיע ולהוציא נוזלים מהגוף, שברובם הגוף צובר רעלים, פסולת ממזג אוויר, מתזונה לקויה, ומעשן בחוץ (מפעלים, מכוניות, וסיגריות.) שהן אחת הגורמות הקריטיים בזיהום האוויר ולגוף שלנו.

דווקא בחורף, שאין לכם כוח להעלות את דופק לב, לעשות ריצה, או לרכב על אופניים, ובכללי להזיע, כי זה לא נעים להזיע בתוך מעיל ושכבות עבות של בגדים, אז סאונות זו אחת הדרכים היעילות לעלות דופק לב בשל לחץ בחום והזעה, להזיע יותר ולהוציא מצבור נוזלים ורעלים החוצה, ולהתקלח אחרי. רק אל תשכחו לשתות כמות נאותה של מים לפני ואחרי, כל מה שאתם צריכים זה פשוט לשבת ולהזיע, השתדלו לנשום טוב, לשתות מים אחרי ולפני, ולעשות את זה בהתאם להוראות המקום שבו תשכנו בסאונה.

עשו הליכה לכל האורף החוף – דווקא שבחורף יש כל כך מעט הזדמנויות לשהות בשמש בחוץ, שעלינו לספוג כמה שיותר ויטמין D, שמחזקת את המערכת החיסונית ולהיות חסינים מפני מחלות שפעת וצינון, למיניהם, ולהתרחק כמה שיותר ממקומות הומי אדם, משרדים סגורים, מקומות שלא ניתן לספוג אוויר צח, או שמש בחוץ. נצלו כל הזדמנות לצאת שיש בחוץ שהשמש נעים וצלול, לעשות הליכה לכל האורך החוף, זה מה שאני נוהג לעשות בכל מדי פעם בשבוע, זה מרגיע, טוב לנפש, ואתם סופגים את כל הטוב שהטבע יכול להציע לכם.

להיות עם המשפחה וספרים – תרשו לכם בחורף, להירגע יותר, לנשום, להשתחרר, לעשות המון הליכות ולנקות את הראש, לקרוא ספרים, ולהיות בחיק המשפחה, שכוללת בהם ארוחות מסביב לשולחן, לקחת תנומות במהלך היום, לנוח, ולעשות כמה שיותר פחות ספורט, אך להזיע ולעלות דופק בחוכמה, דרך סאונות, הליכות, ואימונים. זה חשוב ומועיל לבריאות החיסונית שלכם.

הירשמו לחוג מסעיר ומחמם את הלב – עוד סיבה נעוצה, שבחורף, אנו נשארים יותר בבית, שקר וקריר בחוץ, אנשים שהתאמנו בחוץ עוברים להתאמן במכון כושר, אנשים שאכלו כרגיל בקיץ, איבדו את התאבון וכעת אין לה מושג ל-מה הם משותקקים, ומה הם רוצים לאכול, אנשים שבילו בבתי קפה, עברו למקומות חמימים יותר ומבלים יותר בחיק המשפחה, אנו אומר שדווקא בחורף, צאו החוצה ועשו משהו והאחת הדרכים להמשיך ליהנות, לצאת החוצה ולהיות בחיק אנשים והמשפחה.

זה להירשם לחוג, או לשיעור שישלב את רוב האלמנטים הטובים שאנו מחפשים, שיגרום לנו לנוע יותר, להיות במגע עם אנשים וליצור רגעים וזכרונות שילוו איתנו לאורך החיים, לכל אחת ואחד מאיתנו יש משיכה, תחומי עניין  ותשוקה שונה, אני אישית אוהב לרקוד, ולכן מדי פעם אני הולך לשיעורי סלסה. אך זה לא חייב להיות תנועה או ספורטיבי, זה יכול להיות שיש בו אלמנט חברתי ושיש בו אלמנט של התפתחות ושיפור בעצמכם שמתמקד בתחומים אחרים בחיים, אז מצאו משהו שאתם אוהבים, בין אם זה ללמוד משהו, להתפתח ולצמוח, עשו את זה.

עשו אימון משקולות – עוד סיבה נעוצה שבחורף אנו אוכלים יותר, זו הזדמנות טובה לעלות כוח, ושריר ולאו דווקא רק שומנים, כן אני ממליץ לעשות אימון ממוקד וכבד מדיי פעם כמה פעמים בשבוע, בהתאם לרמות אנרגיה ומוטיבציה, במכון כושר שליד בית שלכם, ותוודאו שיש בו גם סאונה ובריכה, שתוכלו לעשות סאונה או שחיה אחרי האימון. על פי מספר מחקרים שקראתי, אימון משקולות כבד וקצר, מחסן ומחזק את הגוף ונהיה עמיד מפני חולי ומחלות, ולכן אימון משקולות הוא חשוב להמשך התפתחות שלנו. אז עשו ספורט ממוקד, מאתגר, שיגרום לכם להזיע, לנוע ולהתאמן כבד וקצר, ושלבו איתו סאונה אחרי אימון או בריכה, אז תוכלו לנוח ולהתבטל בשאר הימים, וליהנות מהחיים.

עשו מגוון צומות לסירוגין  – אתם יודעים שמספר חיות מסוימות בטבע שהן מתחילות לחלות, מה הן עושות? הן צמות, הצום מאפשר לגוף לספק אנרגיה לשיקום הגוף ולמערכת החיסונית, שמקודם לא היה אפשרי, שברגע שאתם מגיעים למצב שאתם מרגישים שאתם בדרך להיות חולים ואיבדתם תאבון, הקשיבו לגוף, הגוף יודע, תדעו מתי לא להתאמן ומתי לא לאכול, שזה הרבה יותר חשוב מלנסות למלא את הלו"ז שלנו באימונים ובתזונה קבועה ו"מאוזנת" מדיי יום, ברגע שאתם צמים או נחים, זה מאפשר לגוף לשקם את המחלה בהרבה יותר מהר, במקום לספק מקורות אנרגיה לעיבוד ואכילת מזון, שיגרום לכם להיות חלשים וחולים יותר אחר כך.

אז  צומו, זה טוב ומועיל מאוד לבריאות שלנו, ולא עושים את זה רק ביום כיפור, קראו יותר על היתרונות של צום או Fasting באנגלית ועשו את זה בחוכמה, יש מגוון צומות, פעם בחודש צום יום שלם רק עם מים, ובשאר ימים בשבועות, לעשות רק חצי יום צום בכל פעם בשבוע, ולאכול ארוחת ערב, או יום רק עם מרק ירקות, עוף ונוזלים, ובימים אחרים צום מיצים, של שייקים ופירות. נסו ותראו, מה זה יתרום לגוף שלכם, בעודי כותב לכם עכשיו, אני בצום, ושותה תה ירוק חם ונעים בבוקר וממשיך לצום לשארית היום. אז צומו, אך אל תוותרו על מים, תשתו כמה שיותר מים, הכינו לעצכמם תה חם עם ג'ינג'ר, לימון, דבש או קינמון. תשנו טוב ועשו מנוחות כמה שיותר.

הכינו מרקים, נזידים וקדירות – לא סתם שזה אוכל מחמם, אך הוא מחמם את החורף כמו תה חם, מרקים משדרגים את הטעם ומביאים תאבון חדש לארוחות שלנו בחורף, זה חמים ונעים לשבת ליד קערה חמימה ומעלה חום, הכינו מרקים ונזידים, ושלבו מגוון מרקים בכל שבוע, מרק עוף, מרק ציר עצמות, או שילוב של שניים, קדירות עם בשר ברטבים שונים, עגבניות, זיתים, יין אדום, אינסופ אפשרויות ועוד מגוון, הכינו מרק חומוס, מרק דלעת או ירקות ועוד'. שלבו בזה ציר עצמות איכותי שיחזק את המערכת החיסונית שלכם. תוכלו להכין מרק לשבוע בכמויות ענק ולהקפיא חלק מהכמות במקפיא למקרה צורך, וליהנות מהם מכל רגע שיזדמן תאבון לאכול.

לבסוף שטפו ידיים, הימנעו ממגע של אנשים חולים ומחדייקים מדבקים, אל תשפשפו את האף והעיניים בכל דרך שאתם נוגעים בפנים שלכם, ולוודא שהידיים שלכם נקיות – החיים שלכם זה אחריות אישית ולסביבתכם, לא כייף להישאר בבית ולהיות חולים, אבל שאתם חולים, הישארו בבית, צומו, נוחו ותכינו לעצמכם מרק עוף, אבל שאתם בריאים, תהיו ערניים ותראו מי מחבריכם או אנשים שאתם נפגשים הם חולים, הקפידו לשטוף ידיים, קחו למשל בבית קפה המקומי, לפחות פעמיים או שלושה אנשים שעובדים שם נגעו בכוס קפה לפני שנמסר לך ביד, השתדלו להתרחק מחיידקים חולים שמועברים בין אנשים.

אל תרימו או בכל דרך שתגעו בפנים שלכם, אמא שלי אמרה שזו דרך של חיידקים להיכנס לגוף, והיא צדקה. אז הימענו והתרחקו מאנשים חולים, החיידקים שלהם קטלנים יותר מחיידקים של הטבע, שאנו צריכים אותם. אבל אם אתם כבר חולים אז לא ללכת לעבודה, קחו יום חופש, כל פעם שמגיע אדם חולה לעבודה, כולם בסתר שונאים את זה שהם בעבודה ודואגים שיחלו גם בגללו. אז עשו טובה, תדאגו לעצמם ולסביבה שלכם, ושתהיו לי בריאים.

לבסוף, האם יש יותר משוגעים ממנו? :)

שתהיה לכם חורף נעים וחמים!

היי חברים פתחתי עמוד חדש בפייסבוק, עמוד למאמן כושר אישי ויועץ תזונה. אעלה לעמוד תמונות מאימונים, סרטונים, טיפים בתזונה, תרגילים לתרגול ועדכונים שוטפים. מוזמנים לעקוב אחריי, דניס רוזנברג מאמן הכושר שלך.