להפוך את הכישלון שלכם לבלתי אפשרי

היום אני רוצה לדבר על תהליך שמאחורי פעולה שלכם – שיעזור לכם להתמיד בכל מסע שאתם יוצאים אליה. בין אם התחלתם לעשות חיטוב, אימון חדש, או רוצים לרוץ 3 פעמים בשבוע בשביל כייף. אני רוצה לדבר על תהליך שיהפוך את הכישלון שלכם לבלתי אפשרי, תראו שיהיה לכם יותר מוטיבציה, הנאה ורעב לעוד אימונים באמצעות התהליך הזה.

למה אני עושה את זה? אני מוצא שהטבע אנושי שלנו הוא הפכפך, אנו לא יכולים להתחייב למשהו ולהתמיד לתקופה מסוימת. גם אם אנשים מסוימים טובים וממושמעים בעבודה שלהם ובקריירה, אז איך זה שהם עדיין לא מצליחים להתאמן 30 דקות פעם בשבוע, לתקופה מסוימת? גם אני מוצא את עצמי עושה את אותם הדברים, שהגדרתי יעד לקום 6:30 בבוקר, תמיד הייתי דוחה את זה כל 10 דקות בכל פעם ששעון מעורר צילצל… עוד 10 דקות… עוד 10 דק'… עד שהייתי קם שעה מאוחר יותר מיעד שקבעתי.

אני מוצא שקוראים לזה פסיכולוגיה התנהגותית, למרבה מזל נתקלתי בכמה עקרונות וכללים שעזרו לי להימנע ממצבים כאלו, מחולשות כאלו בפיסכולוגיה התנהגותית שלנו. תחשבו על עקרונות אלו כעל ביטוח שיגן עליכם מפני חולשות הטבע האנושי שלכם, את החולשות שלי, החולשות של כולנו:

יאללה נתחיל… עם העקרונות.

1. עשו את תהליך עם מודעות מלאה – תהיו מודעים: אני מוצא שהדרך המהירה ביותר לתקן את התנהגות שלנו הוא להיות מודע לכך בזמן אמת ולא לאחר מכן. אך כיצד תעשו את התהליך עם מודעות מלאה? יש כמה רעיונות, תשתמשו במה שמתאים לכם. שמעתי על תהליך מעניין של כל מתאמנים אשר רוצים להתחטב, הם שמו במקרר תמונה שלהם בתקופה שהם היו רזים, וחטובים וצילמו תמונה נוכחית שהם מלאים ושמנים יחד עם התמונה הקודמת. בכל פעם שהם ניגשו לאכול במקרר, התמונות שלהם הזכירו להם את המטרה והחיטוב, באותו רגע הם היו מודעים לבחירות שלהם, וכך הם יכלו לעשות בחירות חכמות יותר בזמן שהם היו מודעים.

עוד רעיון שהייתי משתמש בזה, זה שתמדדו את היקפי הגוף שלכם, משקל, ואחוז שומן. תעשו מזה מעקב כל שבוע שעובר ובכל חודש לסיכום תוצאות. תראו במציאות את תהליך עצמו עובד וקורה, ותהיו יותר מודעים לארוחות שאתם אוכלים, אימונים שאתם עושים, ויהיו לכם יותר רעיונות ואפשרויות לבחור ולעשות שינויים שיעזרו לכם להגיע למטרה שלכם, באמצעות מדידת תוצאות ומודעות במצבכם הנוכחי.

2. עשו מזה משחק – תהליך הצבת מטרה ושאר דברים: שאני אומר להציב מטרה זה לא מטרה רגילה או בינונית, אלא מטרה גבוהה ולא מציאותית אשר יאיץ לכם את התלהבות, וחשק להתאמן. אני מאמין בלהציב מטרות גבוהות בכל תחומי חיים, כי הם מאיצים אותך להשתמש ביצירתיות, משפרים את הביצועים שלכם, וגורמים לכם לפעול ולעשות דברים ביעילות כל זה מתעורר ברגע שאתם מציבים מטרה גבוהה יותר. דבר נוסף שהייתי מייעץ לכם זה לא לרוץ לספר לח'ברה על מטרות שאתם הצבתם או על דברים שאתה הולכים לעשות בקרוב. שמרו את המטרות לעצמכם, ברגע השגתם משהו, בין אם זה משימה קטנה, אימון אתם יכולים לספר על זה רק לאחר מכן ולא לפני.

בנוסף לזה לאחר שהצבתם לעצמכם מטרה, רשמו בצד את הסיבות העיקריות שאתם רוצים להגיע למטרה הזו: הסיבות חייבות להיות עמוקות, מניעות אותכם באופן אישי, אני למשל מה שמניע אותי להתאמן זה להרגיש יצירתי, מלא אנרגיה וערנות מדיי יום. זו הרגשה שאני מכור אליה, אני מודע לזה שאם אני מפספס אימון שבוע שלם. אני  מאבד את "הקסם הזה", ארגיש עייפות ומחוסר מאנרגיה. עוד סיבה, אני רוצה ליהנות מגוף שלי, להרגיש נהדר עם עצמי בכל בוקר. בקיצור קלטתם את הרעיון… רשמו לעצמכם בצד את הסיבות עיקריות שלכם שמניעות אותכם להתחיל להתאמן.

3. עשו מזה תחרות – אפקט הפחד מאובדן, עובד יעיל כיום. אם החסרתם מספר פעמים באימון בלי סיבה מוצדקת? אין בעיה, תעשו התערבות עם חבר על כל פעם שתפספסו אימון, תשלמו 50 ש"ח. אני מגלה שזה עוזר לאנשים להימנע ממצב כזה והולכים להתאמן בכל מקרה, כי אפקט פחד שלהם מתעוררת והם לא רוצים לאבד כל פעם 50 ש"ח. הם עושים הכול כדי לא להפסיד בהתערבות. לחץ חברתי בעניין הזה עובד גם… זה לא רק לילדים, גם מבוגרים יכולים להשתמש בזה לתועלתם.

תוך במטרה להקפיד מספר X אימונים בשבוע, או להקפיד מספר X אירובי בשבוע. שאני התחלתי את המסע שלי בבלוג פשוט לפני שנה וחצי בערך, תידעתי הכול מה שאני הולך לעשות עם המטרה שלי והייתי חושף הכול בבלוג מה אני הולך לעשות ומתי. לחץ חברתי עזר מאוד, הוא היווה לחץ מאוד חיובי לעידוד מצד חברים ומחויבות שלי לעמידה ביעדים ובמטרה שהצבתי לעצמי בפיתוח גוף, אתם יכולים להשתמש באותו רעיון אם בא לכם.

4. תעשו את זה קטן וזמני – אני קורא לזה עיקרון קייזן. הרעיון של עקרון הזה הוא לעשות צעדים קטנים משמעותיים מדי יום. השאלה שעליכם לשאול את עצמכם, מה הצעד הקטן ביותר שתוכלו לעשות היום במטרה להשיג את המטרה? אני משתמש בזה כמעט בכל דבר בחיים זה פשוט מדהים עד כמה שזה מפשט את העניין של משמעת עצמית, את צעדים הכרחיים להשגת מטרה. נגיד אתם רוצים לעשות ריצה מקצועית במרחק של 40 ק"מ, או לרוץ למשך 30 דק' רצוף, 3 פעמים בשבוע.

מצד שני אף פעם לא רצתם, פתאום תעשו 30 דק' ריצה ישר, ממש לא. מה תוכלו לעשות את הצעד הקטן ביותר היום? שאני התחלתי לרוץ לפני שנה, הצעד הקטן ביותר שעשיתי זה היה לרוץ למשך 5 דק', 3 פעמים בשבוע. זהו? כן, אך מה לעשות בהמשך? הייתי משפר שאת הצעד הזה בכל שבוע, הייתי מוסיף עוד 5 דק' בכל שבוע שעבר, כל ושוב בשבוע שני שעבר הוספתי עוד 5 דק' בתום חודש וחצי הייתי מגיע ל-30 דק' ריצה, 3 פעמים בשבוע ללא מאמץ גדול ומיותר, אלא כל פעם לשפר את הביצוע וצעד.

5. תרכבו על מומנטום – מומנטום הוא אחד הדברים חשובים עבורי ליצירת התמדה ומוטיבציה באימונים. בשביל להשיג קצת מושג על מומנטום יש מה שנקרא חוק 5, גיליתי שזה עוזר ליצירת מומנטום. חמש פעמים בלבד (5 אימונים, 5 ארוחות, 5 של מה שאנחנו רוצים) זו תהיה המטרה שלנו. במקרה של נסיגה, ויתור או ספק "התמידו 5 פעמים" הוא הכלל שיעזור לכם לקבל מוטיבציה. אם אתם שואלים אותי היום, כיצד אפשר ליצור משמעת עצמית? באיזה תדירות אתם צריכים לעשות משהו מסוים כדי להתמכר לזה ולעולם לא להפסיק? השתמשו בכלל 5, זה יעזור לכם לרכוב על מומנטום.

עוד דבר שחשוב לי לציין על מומנטום הוא לא לעולם ולעולם לא לדחות אימון יותר מיום אחד, או אפילו יותר גרוע תפספסו 2 אימונים בשבוע. זה חשוב, למומנטום יש משקל פה בעניין, אם במקרה תאבדו מומנטום (תפספסו יותר מ-2 אימונים, או תדחו את אימונים יותר מדיי) יהיה לכם קשה מאוד לחזור ולהתחיל מחדש, תצטרכו לאסוף את כל האנרגיות והמוטיבציה מחדש כדי להתחיל.

6. אל תקשיבו לדעות של אנשים אחרים – זהו עקרון אחרון והחשוב ביותר עבורי. כמעט בכל בחירות שעשיתי בחיי, בחירות טובות ביותר, שמהן הכי למדתי אותם ומעצמי. הוא שעשיתי עם עצמי, ולא מתוך הקשבה לדעות של אנשים אחרים. זה פשוט, לאנשים אחרים תמיד יהיו דעות בעניין לגבי דברים שאתם עושים, אך לרוב אנשים אין להם מושג על מה הם מדברים ועל מה שמבינים, לרוב דעות של אנשים הם דעות לא אמיתיות, כלומר דעות לא מבוססות עליהם הם פשוט שמעו דעות של אנשים אחרים וכך זה עובר הלאה כמו פרסום שרשרת של דעות. הדבר הכי טוב שעשיתי מרוב בחירות של חיי, זה שהלכתי עם הלב וסמכתי על תחושת בטן שלי. שעשיתי בחירות, ושאלות מתוך התבוננות עצמית, כי אתם מכירים את עצמכם יותר טוב מכל אחד אחר.

אתם יודעים מה חולשות שלכם, מה חוזקות שלכם, אתם יודעים מה מניע אותכם, לכן אם הגדרתם היום מטרה ואתם הולכים לעשות אותה. תלמדו אותה הכי טוב בדרככם, אל תתנו לאנשים אחרים להפריע לכם בדרך, דרך ובצורה שהם אומרים לכם לעשות, מה נכון ולא נכון. תסיקו מסקנות בעצמכם ותלמדו בזה בעצמכם ולא מאנשים אחרים.

עכשיו. אתם יכולים לבחור 3-4 עקרונות שישרתו אותכם יותר טוב, תראו מזה כעל ביטוח שיגן עליכם מפני חולשות הטבע האנושי שלכם. היו מקרים רבים שמצאתי את עקרונות מאוד שימושיים לחיים שלי לכל מטרה. אני מקווה שתמצאו אותם שימושיים ותלמדו מזה המון.

בהצלחה!

היי חברים פתחתי עמוד חדש בפייסבוק, עמוד למאמן כושר אישי ויועץ תזונה. אעלה לעמוד תמונות מאימונים, סרטונים, טיפים בתזונה, תרגילים לתרגול ועדכונים שוטפים. מוזמנים לעקוב אחריי, דניס רוזנברג מאמן הכושר שלך.

כתיבת תגובה