12 דרכים לא שיגרתיות לשחרר לחץ בחיינו

בתרבותנו המודרנית, שחיינו נמצאים ברובם על חשבון זמן עבודה, צבא, לימודים, ואימון כושר. שביניהם רוב הזמן אנחנו נמצאים על המחשב, במהלך חיינו יום יום, אנו בקושי נפגשים עם אנשים פיזית ומדברים איתם באמת, אלא משתמשים בקיצורי דרך ומשתמשים יותר בתקשורת רוב הזמן באמצעות הטכנולוגיה.

התנופה אדירה בתרבותנו המודרנית כלפי אורח חיים בישיבה וגירוי דיגיטלי מוגזם

עם התנופה אדירה בתרבות שלנו כלפי אורח חיים שלנו בישיבה, וגירוי דיגיטלי מוגזם שבו אנו נמצאים הרבה יותר זמן בישיבה מאשר מהליכה, עמידה, או כל פעילות גופנית אחרת, והגירוי דיגיטלי שלנו הוא היבט כל כך גדול בחיינו מדיי יום יום, הם מתחילים מטלויזיה, אינטרנט, מחשב, אייפד, סמארטפון, אין סוף לזה. ובין אורח חיים שלנו בתרבות המודרנית, גם בחופשות ובחגים, אני באמת צריך לומר שהם הזמנים הכי מלחיצים של השנה? אנו בקושי נהנים מחיי יום יום באמצעות פעולות לא שגרתיות, אנו פשוט שכחנו איך לעשות אותם, מאז שהיינו ילדים קטנים וכל רגע היה מיוחד עבורנו.

אז בואו פשוט נגיע לפתרון

כל רופא, או תזונאי, אפילו בחדשות, ובמגזינים יציינו וידברו על "לחץ" במילים אחרות גם מילה נרדפת למתח. שהוא בעיה מרכזית כיום, בחיינו ובתרבותנו המודרנית. אז אני לא מתכוון להמשיך לדבר על זה ועל כך שהלחץ הוא הבעיה, או אפילו למה זה בעיה מרכזית שלנו כיום, כיוון שאתם בעצמכם יודעים את זה יותר טוב היום. אני הולך לדבר על איך אנחנו יכולים להימנע מזה, ברגע שלחץ כאן ונמצא בחיינו, איך אנו מתמודדים עם זה? איך אנו מרפים את לחץ בחיינו? וזה כמובן חלק החשוב מאוד, הוא לדבר על הפתרון. תבינו רוב מומחים ואנשי מקצוע טובים מאוד בלדבר על "הבעיה", אך לא תמיד נותנים פתרון אמיתי באופן ישיר.

אני לעומת זה אוהב לפתור בעיות באמצעות מציאת פתרונות, המפתח הוא כמובן למצוא אסטרטגיות ושלל פתרונות לפתירת בעיה כמו "לחץ" בחיינו. אז אני הולך להראות לכם היום איך פותרים את הבעיה, מכך שאני הולך להציג לכם כמה מהאסטרטגיות מעולות לפתרון בעיה נגד לחץ בקטגוריות שונות שבדרכם תוכלו להתמודד טוב יותר עם לחץ בחייכם, ברגע שהם מופיעים בחייכם או לחלופין אתם יכולים להתחיל לשנות את אורח חיים שלכם על ידי האטה והפשטת קצב החיים, וליצור אורח חיים בריא בסופו של הדבר.

שליטה ברמת לחץ

פעוליות להפגת מתח בחיי יום יום יכולות להתנהל על פי היבט והזמן שבו אנו מקדישים רוב הזמן במהלך חיי היום, על ידי הרבה שעות שינה איכותיות, משחק בחוץ, יציאה בחוץ ליהנות משמש ומאוויר צח, כולל כל פיתוח תחביבים וכישורים יצירתיים כמו ריקוד, ציור, רכיבה באופניים, יוגה, או לבלות זמן בחוץ בפארק עם כלב.

כלומר ברמת שליטה על לחץ אנו יכולים לנהל באמצעות פעילויות לא שגרתיות שציינתי ואף הם טובים במיוחד להפגת לחץ ולהירגע, אז כדי לשלב אותם מדיי יום.

מבחינת סגנון חיים שלכם, תוודאו שאתם מקבלים שינה מספקת מדיי יום שהוא חשוב לשחזור שרירים וגם ממריץ את המוח, נסו למצוא זמן בלוח הזמנים שלכם למשחק מרענן וכייפי עם ח'ברה, שהוא אחד המפתחות להצלחה בהפגת מתח, גם משחק משפר את תפקוד רגשי, ונפשי באופן טבעי. בנוסף תוודאו שאתם מקבלים כמות מספקת של אור שמש מדיי יום (אשר מעודד ייצור ויטמין D, הוא מינרל חשוב ומסייע באיזון השפעות שליליות בזמן שאתם שוהים רוב הזמן במקומות סגורים – ללא אוויר צח ושמש) ובעיקר לפתח כישורים יצירתיים כגון: ריקוד, ציור, כתיבה, רכיבה על אופניים, ללמוד שפות חדשות, ללמוד בישול, לנגן, ועוד'. אלו פעוליות יצירתיות ופיתוח כישורים כאלו ישנו ואף יעלו את רמת חייכם בצורה מדהימה.

עזרה עצמית וניהול עצמי לטיפול בלחץ

אם נחלק חלק מהאסטרטגיות וקטגוריות שונות לקבלת פתרונות כדי לטפל בלחץ, קיימות 3 שיטות רחבות שאותם אנו יכולים לבצע כדי לטפל בלחץ. הם כוללים עזרת עצמית, ניהול עצמי וטיפול תרופתי. אני אישית הייתי נמנע מטיפול תרופתי כבר מראש, אלא אם יש לכם בעיה רצינית שלא מאפשרת לכם ליישם חלק מהפעוליות ורעיונות שהצעתי פה. שאני אומר בעיה רצינית, אני מתכוון אליה ולא בתור "תירוצים", אז בעדיפות ראשונה הייתי הולך על פתרונות לעזרה עצמי וניהול עצמי לטיפול בלחץ.

  1. פעילות גופנית – פעילות גופנית הוכחה שיש לה השפעה חיובית על המצב הנפשי והגופני של האדם. עבור אנשים רבים, להתאמן הם הפתרון הטוב ביותר והאפקטיבי ביותר למתח.
  2. חלוקת העבודה – תנסו להאציל את האחריות של עבודה שלכם, או לשתף אותם. אפילו לדבר עם בוס שאתם מרגישים לחוצים עם יותר מדיי פרויקטים ואתם צריכים תמיכה וסמכות להאציל את האחריות ולחלק חלק מהפעולויות עבודה שלכם לאנשים מתאימים. אין ספק שפעילות כזאת תשתפר את הביצועים שלכם, יוריד את רמת המתח, ויעלה את רמת פוריות שלכם בעבודה.
  3. אסטרטיביות – אל תאמרו כן לכל דבר, ולכל בקשה. אחד הפרעות בחיינו כיום שיש יותר מדיי הפרעות והסחות דעת, ובעיקר שאנו מפחדים להגיד לא, גם שזה לא מתאים לנו, או שיש לכם יותר מדיי דברים לעשות. אם אין לכם זמן להוסיף עוד פרויקטים והתחייבויות שבהם אתם מרגישים בעומס יתר. אם אתם לא מסוגלים לעשות משהו טוב יותר בתחום אחריות מסוים או בבקשה מסוימת, ואף אם משהו שהוא לא בתחומי אחריות ובמחויביות שלכם, תמצאו דרכים להגיד להם בנימוס "לא", בכך שאתם מראים להם שהזמן שלכם חשוב ועליהם לכבד אותכם, אם אתם מסוגלים לכבד את עצמכם, אז הם יכבדו אותכם.
  4. אלכוהול וסמים – אלכוהול וסמים לא יעזרו לכם לנהל את הלחץ טוב יותר. להיפך הם יפגעו בכם ובבריאות שלכם, לכך תפסיקו לצרוך אותם לחלוטין או לקצץ בכמויות.
  5. קפאין – אם הצריכה של קפאין ומשקאות אחרים אשר מכילים קפאין בכמות גבוהה, המלצה היא לקצץ ולצרוך בכמות מתונה. הם לא תורמים הרבה מלבד לעלות את לחץ דם וחמצון במערכת הגוף.
  6. תזונה – לאכול שפע של ירקות ופירות, וודאו שיש לכם תפריט תזונה בריאה ומאוזנת.
  7. זמן – תוודאו שאתם מפרישים קצת זמן בכל יום רק עבור עצמכם, השתמשו בזמן הזה כדי לארגן מחדש את חייכם, להירגע, ולהמשיך את פעוליות יצירתיות שלכם (יוגה, בישול, ריקוד, רכיבה, הליכה, משחק).
  8. נשימה – יש כמה טכניקות נשימה אפקטיביות ביותר אשר תסייע לכם להאט את המערכת הלחץ שלכם, ולעזור לכם להירגע.
  9. לדבר – לדבר עם משפחה, חברים, עמיתים לעבודה והבוס שלכם, לבטא את מחשבות שלכם, והדאגות שלכם. הם ישמחו לדעת ולעזור לכם במציאת פתרונות משותפים.
  10. השתמשו בטכניקות הרפיה – עיסוי, עיסוי עצמי, מדיטציה, יוגה, טכניקות נשימה, הן כבר ידועות מאוד כיום בתור עזרה עדיפה והבריאה ביותר לאנשים עם מצבי לחץ גבוהים.
  11. התנתקות – נסו להתנתק עם עצמכם ממצבים מלחיצים במשך כמה דקות ביום, או לעשות את זה במשך יום שלם כמו יום שבת. כבו את המחשב, סגרו את מחשב נייד, כבו את הטלויזיה, והשאירו את הטלפון הסלולרי בבית וכל אמצעי טכנולוגיה ברשותכם, הדברים האלו רק מעלים את רמת הלחץ שלכם. ואז לכו לחנות או לפארק בקרבתם ביתכם כדי להירגע, עשו הליכה למשך 10 דקות, או דברו עם אנשים שאתם אוהבים, קראו ספר טוב, תרגלו חלק מטכניקות הרפייה של נשימה, מדיטציה או יוגה, או פשוט צלצלו לחבר לשחק בחוץ, או פשוט תעשו טיול בטבע אם יש לכם די והותר זמן כמו ביום שבת.
  12. קחו שינה טובה – מדי כל ערב, תשתדלו לקחת זמן להתארגן לשינה בשעה מוקדמת יותר כולל להירגע, לעשות מקלחת, לשתות תה ולנוח לפני שינה ולפני שהולכים לישון, גם סדרו ועצבו את חדר שינה שלכם מחדש באופן שירגיע את רמת הלחץ שלכם ותקבלו שינה טובה הרבה יותר. ובגדול אם פספסתם שינה בגלל כל הפרעה כלשהי, בין אם זה רעש בכי של תינוק, רעש מבחוץ, תמיד תוכלו לקחת תנומה קלה למשך 20-30 דקות במהלך היום.
כמובן שיש פה המון דרכים ורעיונות להפיג לחץ בחיינו, אך אני מציע שתתחילו מקטן. קחו אחד בכל פעם, ותנסו לתרגל את זה ביום שלכם, או פשוט תבחרו דרך אחת אשר מתאימה לכם ביותר, ולשלב את זה לכל יום חדש, ואף לגוון.

 

בסופו של הדבר, הלחץ בחיים משפיע ישירות על הבריאות שלנו, יכולות ריכוז, יכולות מיקוד, על המצב הנפשי, שינויים במצבי הרוח שלנו. והם אף גוברים בתרבות המודרנית שלנו ועל חיי משפחה שלנו על מצבים בריאותיים שונים שיכולים להשפיע על בריאות הן מבחינת לחץ דם, אירוע לב, פגיעה במערכת החיסון ועוד'. לכן עשו לעצמכם טובה, קחו אחריות על חייכם ועל הבריאות שלכם, ותחליטו לעשות שינוי קטן היום.
"It's not just being overweight that's dangerous. Stress is dangerous." – Carnie Wilson
היי חברים פתחתי עמוד חדש בפייסבוק, עמוד למאמן כושר אישי ויועץ תזונה. אעלה לעמוד תמונות מאימונים, סרטונים, טיפים בתזונה, תרגילים לתרגול ועדכונים שוטפים. מוזמנים לעקוב אחריי, דניס רוזנברג מאמן הכושר שלך.