מה הוא תזונת "פליאו" עבורי

"מה הוא תזונת פליאו?" זו שאלה שאני שואל את עצמי הרבה בנקודת מבט ובמחשבה של מתחיל, האם זו עוד כת כלשהי? האם זו עוד תפיסה ודיאטה חדשה שמתאימה לכולם? אני גם שומע הרבה שאלות בקרב המתאמנים חדשים שמתאמנים אצלי כיום. אני מוצא לעיתים קרובות שלכל אחד יש נקודות מבט שונות ממקומות שהם באים ממנו, סוגי דיאטות שהם התנסו במהלך חייהם, כללים והנחיות שונות נוקשות, פשוטות או מגוחכות, שהם בעצם שכחו מה זה לאכול וליהנות מאוכל אמיתי, בריא וטעים, בחיק חברים ומשפחה.

אני רוצה להתגבר על הטיות ראשוניות שיש לכולם בנוגע לפליאו ולסוגי דיאטות שיש כיום, לכל אחד יש את הגדרה שלו של מה הוא פליאו עבורו ולדיאטות שאימץ אותה רק אתמול ממקורות שונים. אני רוצה לקחת את הזמן כדי להסביר לכם מה הוא תזונת פליאו עבורי ואיך זה משתלב בחיים שלי ובחיי לקוחות שלי כיום שאני עובד איתם בחיי יום יום.

אני מאוד אוהב את קהילת פליאו שיש בארץ ישראל, אני פעיל ומחובר אליהם ברוב ימי השבוע, לומד, תורם שאפשר, אוסף מתכונים, מארגן מחקרים ומאמרים מעולים שיוצא לי להתקל בהם. אך אני ממש שונא לראות אותם הולכים רחוק מדיי עם דיאטת פליאו, כמה מח'ברה קצת הגזימו עם דל פחמימות וקטגונית וכד'. לחלקם אפילו הולכים על פליאו בצורה קפדנית ואינטנסיבית, בדרך כלל רובם לא יכולים לומר שהם אכן "אוכלים פליאו" כי הם מרגישים שלא עקבו אחרי הדיאטה במאה אחוז 100% לחלוטין ברוב הזמן שלהם. ובכן, אני הוכחה חיה לכך שיכול לומר לכם "שאני אוכל פליאו" גם אם אני לא עושה את זה ב-100% אחוז מן הזמן, אלא 80-90% ולכן אני מקווה בזכות איך שאני רואה את הפליאו, ישנה לכם את איך שאתם רואים את פליאו מנקודת מבט שלכם.

מה הוא פליאו מבחינה טכנית?

הגירסא המחמירה של פליאו אינה כוללת דגנים, מוצרי חלב, קטניות, סוכר, אלכוהול ותוכניות מגוונות להגבלת פחמימות, כמו כן בזמן שאני חושב על זה אם כולנו היינו מושלמים עד כדי כך, הנאה לא הייתה חלק מהתמונה הגדולה, בטוח תשיגו את התוצאות יותר מהר, או בצורה דרסטית, בטוח תגיעו לפסגה גבוה, אך תהיו לבד שם. לכן אני לא חושב שזה בריא לכולם, או שתהיו מאושרים בסופו של הדבר, אבל המבט שלי על פליאו הולך הרבה מעבר לזה. אז בואו נקפוץ לתוכו.

פליאו מבוסס על אכילת מזון אמיתי, בריא ומזין

אם אתה מסתכל על תזונה של פליאו, הוא מבוסס על רק לאכול אוכל אמיתי. שאני עובד עם הלקוחות שלי, אני מסביר שזה סוג של מעבר ממזון מעובד לאוכל אמיתי, כל מזון חדש שנתגלה ונאמץ על ידי לקוח\ה שלי אני רק נרגש ומתרגש מאופן המודעות והבחירות שעשו ובהחלטות שלהם להכניס לפה מזונות בריאים יותר. אם הייתי יכול לגרום לכולם פשוט להפוך את זה ולאכול מתוך ברירה הזו, אנו היינו הרבה יותר בריאים ממה שאנחנו עכשיו.

אבל לפליאו יש צדדים אחרים, הוא גם מבוסס על אכילת מזונות עשירים בחומרים מזינים יותר, זה אומר שנעשה את המאמץ והבחירה שלנו לצרוך את מזונות עם חומרים מזינים ביותר על חשבון מזונות עם חומרים מזינים פחות, לעיתים קרובות יותר זה מה שיעשה את הבדל. לדוגמא, ירקות עמילניים (שורש) הם הרבה יותר מזינות ומפוצצות בויטמינים מאשר דגנים (אורז לבן, אורז בר, אטריות אורז, אורז מלא, לחם לבן, קמח, תירס) ואני אנטי לחומרים פחות מזינים. כך הם מבחינת מזונות ובחירת סוגי הפחמימות שלי, אני בוחר לאכול ירקות עמילניים לעיתים קרובות יותר ממה שאני בוחר בדגנים.

דגנים

אני ובת זוגתי, מנשנשים ליפושקה לחם בוכרי אפוי, באירוע של בת דודתי. אבל רגע זה לא פליאו? אני אוכל כך שנים ונראה סבבה לגמרי

אם זה אומר שאני לא אוכל דגנים? כמובן שאני אוכל אותם, אך אני אוכל אותם בתדירות נמוכה יותר שאני צורך את הדגנים.

אני חושב שזה המקום שבו רוב אנשים נכשלים, הם שומעים שפליאו הוא בעיקר על אכילת מזונות מסוימים (בשרים, עופות, דגים, ביצים, פירות, ירקות, אגוזים, זרעים ושומנים) והימנעות ממזונות רעילים אחרים שהם (חלב, דגנים, קטניות, סוכר, אלכוהול, מזונות מעובדים) כאשר הם חושבים באופן כזה, אלו הכללים שהם עוקבים אחריהם באופן מוחלט לחלוטין. אני רוצה ללמד אנשים שהם יכולים גם לבחור את המזונות "בריאים" לעיתים קרובות יותר מאשר המזונות "פחות בריאים" זה לא אומר שאנחנו אף פעם לא נאכל את הדברים שאינם מזינים מספיק.

פליאו הוא לא על מרדף לשלמות

זה מביא אותי לנקודה הבאה שלי: כאשר אני אומר בקרב אנשים שאני אוכל "פליאו" זה לא אומר שאני אוכל באופן "טכני" פליאו שהוא קפדני כל הזמן, אלא שואף להשיג 80-90% מהמזונות איכותיים, ואת השאר אני מרשה לעצמי להיכשל פה ושם ונהנה ממאכלי חגים, אירועים, ג'אנק פוד, מתוקים שצריך ושבא לי, הכול מבוסס על שינויים הדרגתיים ושינויי הרגלים מודעים שאנו כבר מגיעים לתזונת פליאו.

אם הייתם חיים ומסתובבים איתי כל היום, הייתם רואים אותי אוכל פיצה בהזדמנות? כמובן שכן, גלידה? ברור :)

אני פשוט מבצע את זה באופן עקבי יותר בבחירת מזונות טובים יותר על ידי בחירת מזונות צפופים יותר בערכים התזונתיים, מאשר בבחירת מזונות פחות עשירים בחומרים מזינים פחות. הדרך הזו היא הגיונית, אופטימלית ובריאה מבחינת גופנית ונפשית כאחד, זה גורם לי להרגיש שזה בסדר שאני בוחר על פי בחירה שלי לאכול משהו להנאה פעם בכל כמה זמן, וזה בסדר גמור. עבור רוב אנשים שמאמצים את הגישה הזו הם בדרך כלל בריאים, והגישה הזו עבודת בצורה נפלאה לכולם.

הפרי ששכחתי את שמו, במדינות נידחות כמו בסרי לנקי, אפשר לשתות מיץ טבעי ובריא, לא התלהבתי מהטעם. חיפשתי את הקוקוס ולא מצאתי את מי הקוקוס… מסתבר שרובם מיובאים לחו"ל וכמעט חסר במלאי במדינה כולה…

פליאו הוא אישי ואינדיבידואלי לכל אחד מאיתנו

מה שעובד לכולם, הוא לא מה שעובד לכמה אנשים. מה שעובד לכמה אנשים הוא לא בהכרח עובד לכולם. עכשיו אם מישהו שהוא רגיש מאוד לחלב (ללקטוז) הוא הולך לאכול גלידה את זה באירוע? כמובן שלא, שיעדיף גלידת פרווה. אם מישהו עם מחלת צילאק, הולך להיות מסוגל לאכול דגנים כמו שאני עושה לפעמים? אולי לא. אבל הם כבר יחשבו וימצאו מה כן מותר לאכול שהם יכולים לצרוך אותם ומה לא, זה מקל עליהם וזה מה שגורם להם להרגיש את הכי הטוב שלהם. כולנו שונים בסופו של הדבר. כולנו יכולים לסבול (או לא לסבול) מזונות מסוימים. האם זה אומר שאדם הבא הוא אחד שמתאים לפליאו ואחד לא? כמובן שלא, כולנו יכולים לאמץ את התזונה הזו, אך בדרך האישית שלנו, תלוי אילו מזונות אנו צורכים וזה גם לא אומר שאחד מאיתנו הוא יותר טוב מאחד אחר, אנו פשוט שונים מבחינת גנטית וכל אחד הוא טוב כמו שהוא.

מחקרים רבים הראו שאנשים רבים (רוב הכלל ומגוון אוכולוסיות שסובלות מרגישות מסוימות) מפיקים תועלת מסילוק של מוצרים שלא התקיימו בסביבת חייהם הקדומה: סוכרים ופחמימות אחרות בתצורה בלתי טבעית, מוצרי חיטה (לאנשים הסובלים מצילאק, אף שרובנו איננו מותאמים באופן מלא לתוספת החדשה הזאת לתזונה האנושית), חלב ומוצרי חלב אחרים (לאנשים ממוצאי לא-אירופאי שלא פיתחו סיבולת ללקטוז), משקאות מוגזים (רגילים ודיאטה), יין (לאנשים ממוצא אסייתי שאין להם היסטוריה של חשיפה לאלכוהול), אנו רואים שיש מגוון אוכלוסיות, סוגי רגישות למזונות מסוימים, אנשים מתרבויות שונות, ממדינות שונות, שקיבלו גנים שונים, וכל אחד ואחת מהם, מגיב אחרת לתזונת פליאו.

פליאו הוא קהילה ואנו חלק מהקהילה

למרות שכולנו סובלים ממזונות מסוימים, שאף אחד מאיתנו לא יפסיק ליהנות מזמן איכות עם בני אדם אחרים, חלק גדול מזמן בילוי שלנו הוא יחד עם אנשים שאנו אוהבים ואנשים חדשים שאנו מכירים. עם חברים ומשפחה במיוחד בזמן שאנו יושבים ואוכלים מסביב לשולחן, בחגים ובאירועים, לכן זה אחד הדברים שפרפקציוניסטים אפילו אוכלי פליאו בצורה מלאה 100% שוכחים לפעמים, זה להיות בחברת אנשים אחרים. משום שהם כל כך ממוקדים באכילת הדברים "הנכונים", שהם שוכחים שיש  בדרך עוד כל כך הרבה דברים ליהנות מהם מאשר רק לאכול אוכל מדויק ומכני. ראיתי אנשים שמוותרים על חיי חברה עם חברים ומשפחה בגלל שזה מכניס אותם לסכנת קריסה של תוכנית תזונה מושלמת שלהם, וזה מעציב אותי. פליאו הוא הזמן שאתם לוקחים את עצמכם ואת החיים שלכם באחריות, בזהירות ובחוכמה כדי לאכול וליהנות בחברת  אנשים אחרים.

קהילת פליאו

קהילה היא מאוד חשובה לבריאות שלנו

 פליאו שלי

אני באמת לא חושב שאנו יכולים להשתבש יותר מדיי אם נלך על פליאו בדרך האישית שלנו, אם ברובו נתבסס על אכילת מזונות אמיתיים, בריאים ומזינים, משאירים מקום לאכילת דברים להנאה מדי פעם בכמה זמן, וכל מה שצריך כדי ליהנות מזמן איכות ונפלא עם החברים ועם המשפחה. רק שנבחר באופן מודע ודרך המודעות, נוכל לסנן ולבחור מזונות בריאים יותר ומדיי פעם ליהנות. זו המנטליות שאני מברך לכולם, שתהיו לי בריאים!

“A man’s health can be judged by which he takes two at a time—pills or stairs. —Joan Welsh”

היי חברים פתחתי עמוד חדש בפייסבוק, עמוד למאמן כושר אישי ויועץ תזונה. אעלה לעמוד תמונות מאימונים, סרטונים, טיפים בתזונה, תרגילים לתרגול ועדכונים שוטפים. מוזמנים לעקוב אחריי, דניס רוזנברג מאמן הכושר שלך.